Die Roten Khmer und die Folgen. Dokumentation als künstlerische Erinnerungsarbeit
Filmprogramm in der Ausstellung / Film program in the exhibition
2015 jährt sich zum 40. Mal der Sieg der Roten Khmer in Kambodscha. Am Tag, an dem Pol Pots ultra-kommunistische Schergen die Hauptstadt Phnom Penh einnahmen, ahnten nur wenige, dass dies der Beginn einer der größten menschlichen Tragödien des letzten Jahrhunderts sein würde. In den darauf folgenden drei Jahren, acht Monaten und zwanzig Tagen bis zur Befreiung durch vietnamesische Truppen fielen dem Genozid ungefähr 1,7 Millionen Menschen zum Opfer, etwa 21 % der damaligen Gesamtbevölkerung. Der darauf folgende Bürgerkrieg dauerte fast bis Ende der 1990er Jahre und machte das südostasiatische Königreich am Mekong-Fluss zu einem der ärmsten Länder der Erde. Erst 2007 begann der von den Vereinten Nationen mitgetragene Kriegsverbrecher-Prozess.
In der Ausstellung werden sechs künstlerische Positionen exemplarisch vorgestellt, die sich mit der Aufarbeitung der jüngsten Geschichte des Landes auseinandersetzen, Arbeiten, die alle einem dokumentarischen Ansatz folgen. Ausgangspunkt sind die Beiträge der kambodschanischen Künstler Rithy Panh, Khvay Samnang und Vandy Rattana. Alle drei übernehmen mit ihren Filmen, Videos und fotografischen Arbeiten die Verantwortung für die Aufarbeitung von Erinnerung und neuer Landzerstörung heute. Ihnen gegenübergestellt sind Werke des deutschen Künstlers Günther Uecker, des englischen Fotografen Tim Page und des Theaterregisseurs Ong Keng Sen aus Singapur.
Rithy Panhs Film „The Missing Picture“ (2013) wird täglich um 17.25 Uhr in der Ausstellung gezeigt.
Von 11 bis 17.25 Uhr läuft ein von Nico Mesterharm kuratiertes Filmprogramm.
Eine Ausstellung der Akademie der Künste in Zusammenarbeit mit dem Meta House Phnom Penh. Gefördert von der Gesellschaft der Freunde der Akademie der Künste, der Deutschen Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH und ENGAGEMENT GLOBAL im Auftrag des Bundesministeriums für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ)
The Khmer Rouge and its Consequences
Documentation as Artistic Memory Work
2015 marks the 40th anniversary of the Khmer Rouge forces seizing power in Cambodia. When Pol Pot’s ultra-communist henchmen took Phnom Penh, Cambodia’s capital city, few realised this would trigger one of the worst human tragedies of the last century. When the country was liberated
by Vietnamese troops three years, eight months and twenty days later, the Cambodian genocide is estimated to have cost the lives of 1,700,000 people – approximately 21% of the country’s population at that time. The subsequent civil war lasted until nearly the end of the 1990s and turned this South-East Asian kingdom on the Mekong River into one of the world’s poorest countries. It was not until 2007 that a tribunal, supported by the United Nations, began its work of trying senior Khmer Rouge officials for crimes perpetrated during the Pol Pot years.
To exemplify how artists have critically engaged with the process of reappraising Cambodia’s most recent history, this exhibition is showcasing six works, all employing a documentary approach. The exhibition takes works by Cambodian artists Rithy Panh, Khvay Samnang and Vandy Rattana as its point of departure. With their films, videos and photographic works, all three address and explore the responsibility for coming to terms with memory and recent processes of land destruction. Their works are juxtaposed with contributions by German artist Günther Uecker, British-born photographer Tim Page and Singaporean theatre director Ong Keng Sen.
Rithy Panh‘s film „The Missing Picture“ (2013) will be screened daily at 5:25pm in the exhibition.
From 11 am to 5:25 pm a film programme, curated by Nico Mesterharm will be shown.
An exhibition by the Academy of Arts in cooperation with Meta House Phnom Penh.
Supported by the Society of the Friends of the Academy of Arts, Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH and ENGAGEMENT GLOBAL on behalf of the Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ)
Künstler / Artists
Rithy Panh (geb. 1964 in Phnom Penh) ist ein kambodschanischer Dokumentarfilmemacher. In seinem oscarnominierten Film The Missing Picture (2013) erzählt er sein eigenes Trauma und das seiner Familie. Er selbst überlebte die Folterlager mit großem Glück. Im Film rekonstruiert Panh seine Kindheit mit Tonfiguren, die der Bildhauer Sarith Mang gestaltete. Die Möglichkeit, mit Puppen das Trauma nachzuerzählen und damit eine bedrückende Wirklichkeit zu erschaffen, macht den Film zu einem Meilenstein nicht nur für die kambodschanische Kunst.
The Missing Picture wird täglich um 17.25 Uhr in der Ausstellung gezeigt.
Rithy Panh (born 1964 in Phnom Penh) is a Cambodian documentary filmmaker. The Missing Picture (2013), his Oscarnominated film, recounts his own and his family’s trauma. It was only thanks to good luck that Rithy Panh himself managed to survive the torture camps. In his film, he reconstructs his childhood with hand-made clay figures designed by sculptor Sarith Mang. The film’s approach of giving an account of trauma with clay figurines, lending both the figures and the events an impressive reality, has already turned it into a milestone not just of Cambodian art, but art in general.
The Missing Picture will be screened daily at 5.25 p.m. in the exhibition.
Khvay Samnang (geb. 1982 in Svay Rieng) gehört zur jungen Generation kambodschanischer Künstler. Nach Abschluss des Studiums an der Royal University Phnom Penh schloss er sich dem Kollektiv „Stiev Selapak“ („Kunst-Rebellen“) an, das heute in der Galerie SA SA BASSAC in Phnom Penh ein Zuhause gefunden hat. Die Serie Untitled (2011) thematisiert unter anderem die Auffüllung des Boueng-Kak-Sees in Phnom Penh durch Privatinvestoren, die zu Zwangsvertreibung, Verhaftungen und Gerichtsverfahren führte. In seinen performativen Interventionen setzt er sich mit seinem eigenen Körper immer wieder für eine kritische politische Haltung ein.
Khvay Samnang (born 1982, Svay Rieng; lives and works in Phnom Penh) has a multidisciplinary practice between photography, video, performance, and installation. He approaches news sources and everyday life, attuned to unresolved stories that he believes require intervention, even if only symbolic. With subtlety and often humor, Khvay offers new interpretations of history, contentious current affairs and longstanding cultural practices. Untitled (2011) is a photographic series and video staged in five of Phnom Penh’s major public lakes slotted for in-filling, privatization, and development, which continues to provoke mass evictions and ecological challenges. Untitled is a subtle and succinct protest for posterity – a documented marker of urban change, a gesture of solidarity for the evicted in a newly globalised economy, and a resistance to the contrived use of language in media and negotiations.
Vandy Rattana (geb. 1980 in Phnom Penh) nutzt sein fotografisches Werk vor allem zur Dokumentation kambodschanischer Realitäten wie auch zur aktiven Rekonstruktion der Geschichte. Die Fotoserie Bomb Ponds zeigt Wasseransammlungen, die sich in den Einschlaglöchern von Bomben aus der Zeit der US-amerikanischen Bombardierungen (1965–1973) gebildet haben. Auf subtile Weise kritisiert Vandy Rattana damit auch die internationale Politik, die für die Zerstörung der kambodschanischen Gesellschaft mitverantwortlich ist.
Vandy Rattana (born 1980, Phnom Penh, Cambodia; lives and works in Phnom Penh, Paris, and Taipei) began photographing out of a concern for the lack of physical documentation of the stories, traits and monuments unique to his history and culture. His early serial works share in common a preoccupation with the everyday as experienced by the average Cambodian, while recent works in video pivot towards personal reconstruction of narratives around lesser-known aspects of official histories. His acclaimed Bomb Ponds (2009) photographic series reveal landscapes with paradoxically idyllic pools of water formed by craters made across Cambodia during the covert U.S. bombing operations (1965-1973) of the Vietnam War. The video offers space for the memories and reflections from people who lived through the bombing. While Bomb Ponds brings attention to the lack of documentation of these unwarranted acts of violence undertaken by the United States, it also pays respect to the resilience of the land and its survivors.
Günther Uecker (geb. 1930) reiste im Jahre 1993 nach Kambodscha, um die Khmer-Kultur zu studieren. Beeindruckt war er jedoch vor allem von den Gedenkstätten des Terrorregimes der Roten Khmer. Ausgehend von Abbildungen der Gefängnismauern und der Porträts der Gefolterten und Ermordeten entstand der Zyklus Wind der Seelen der Toten, für die Kinder der Khmer. Seinen eigenen Schock verarbeitete Uecker in 62 Zeichnungen, die vollständig ausgestellt werden. Auch Ueckers Ausgangspunkt ist dokumentarisches Bildmaterial, das er übermalt.
Günther Uecker (born 1930) travelled to Cambodia in 1993 to explore the Khmer culture. While there, he was greatly impressed by the memorials to the Khmer Rouge regime of terror. Starting from images of prison walls and portraits of the tortured and murdered, Günther Uecker produced his cycle of works Wind der Seelen der Toten, für die Kinder der Khmer (“Wind of the souls of the dead, for the children of Khmer”). To cope with his own shock at his discoveries, Uecker created a series of 62 drawings, exhibited here in its entirety. Günther Uecker’s starting point is also documentary images, which he then overpaints.
Der englische Fotograf Tim Page (geb. 1944 in Kent) wurde als Kriegsfotograf im Vietnam-Krieg weltberühmt. Er dokumentiert die Entwicklung in Kambodscha seit 50 Jahren. 2013/2014 hat er im Auftrag der Deutschen Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) das Projekt Fotografische Vermessung realisiert. Seine Fotos geben Einblick in die Lebenswelt von Menschen, die Teil eines Landreformprojektes der kambodschanischen Regierung sind, das durch das Bundesministerium für wirtschaftliche Zusammenarbeit und Entwicklung (BMZ) unterstützt wird.
British-born photographer Tim Page (born 1944 in Kent) gained a worldwide reputation for his photographs of the Vietnam War. He has now been documenting Cambodia for fifty years. In 2013 /2014, the international cooperation and education organization Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) commissioned Tim Page to create the photographic survey Fotografische Vermessung. His photos provide an insight into the lives of people taking part in a land reform project initiated by the Cambodian government and supported by the German Federal Ministry for Economic Cooperation and Development (BMZ).
Ong Keng Sen (geb. 1963 in Singapur) ist Theaterregisseur. Seine „Doku-Performance“ The Continuum: Beyond the Killing Fields basiert auf der wahren Geschichte von Em Theay, einer Meistertänzerin des königlich-klassischen Tempel-Tanzes in Kambodscha. Em Theay hat das mörderische Regime der Roten Khmer überlebt und gibt für Beyond the Killing Fields ihr tänzerisches Können und historisches Wissen als Zeitzeugin an das Nationale Tanzensemble weiter. Die Doku-Performance setzt sich aus Live-Interviews und filmischer Recherche an kambodschanischen Originalschauplätzen zusammen. Die Akademie der Künste zeigt eine Aufzeichnung der Performance.
Ong Keng Sen (born 1963 in Singapore) is a critically acclaimed theatre director. The Continuum: Beyond the Killing Fields, his documentary performance, is based on the real-life story of Em Theay, a master dancer of the royal classical repertory in Cambodia who survived the brutal Khmer Rouge regime. For Beyond the Killing Fields, she passes on her dancing skills to the National Dance Company as well as her historical knowledge as a contemporary witness. Beyond the Killing Fields comprises live interviews and film research at the original locations in Cambodia. The Akademie der Künste is showing an excerpt from this filmed documentary.
Filmprogramm in der Ausstellung / Film programme in the exhibition
Kuratiert von / curated by Nico Mesterharm
11–17.25 Uhr / 11 am - 5.25 pm
The Conscience of Nhem En
Von/by Steven Okazaki, 2008, 34 min
We Want (U) to Know
Von/by Ella Pugliese and Nou Va, 2012, 54 min
The Pepperfields
Von/by Mark Hammond, Nico Mesterharm and Cambodian film students, 2011, 24 min
4 Shorts from the Factories
Von/by Marc Eberle, Mark Hammond, Nico Mesterharm and Cambodian film students, 2009, 30 min
Two Girls against the Rain
Von/by Sao Sopheak, 2012, 10 min
A Daughter’s Scar
Von/by Ly Polen, 2013, 6 min
The Girls of Phnom Penh
Von/by Matthew Watson, 2009, 64 min
Breaking the Cage
Von/by Marc Eberle, 2013, 13 min
Fight for Areng Valley
Von/by Kalyanee Mam, 2014, 10 min
Survivor
Von/by Sao Sopheak, 2010, 12 min
Red Wedding
Von/by Chan Lyda, 2011, 58 min
Traffi cking beyond Borders
Von/by Jocelyn Pederick, 2012, 8 min
25 Frames to Move
Von/by Marc Eberle, Nico Mesterharm and Cambodian film students, 2011, 20 min
Concrete Visions
Von/by Nico Mesterharm, 2009, 17 min
Smot
Von/by Neang Kavich, 2009, 20 min
17.25 Uhr / 5.25 pm
The Missing Picture
Von/by Rithy Panh, 2013, 96 min
Aufzeichnung des Gesprächs vom 24.1.2015 im Foyer der Akademie der Künste, Hanseatenweg 10, in Koproduktion mit ZEITZEUGEN-TV
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vlnr. Bettina Huber (Moderation), Klaus Staeck, Nico Mesterharm, Hannes Riemann, Gerd Koenen, Michael Sontheimer
Kamera: Jim Wehse, Uwe Ziegenhagen, Veit-Lup, Schnitt: Jim Wehse